Data dodania: 07 lis 2025
6 listopada 2025 r. naszą gminę odwiedziła rządowo-samorządowa delegacja z Estonii. Celem wizyty była wymiana doświadczeń oraz poszukiwanie efektywnych rozwiązań w obszarze uczenia się przez całe życie (Lifelong Learning – LLL) i rozwoju kluczowych kompetencji osób dorosłych. Wizytę studyjną organizowała Fundacja Małopolska Izba Samorządowa (MIS) na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN).
Estońscy partnerzy – w tym przedstawiciele Ministerstwa Edukacji i Badań Naukowych, Ministerstwa Gospodarki i Komunikacji, Stowarzyszenia Estońskich Miast i Gmin Wiejskich, Narodowej Agencji Programu Erasmus+ oraz koordynatorzy edukacji dorosłych – zainteresowani są systemem wsparcia dla uczących się (ze szczególnym uwzględnieniem osób dorosłych) oraz działaniami podejmowanymi na szczeblu regionalnym i lokalnym w Polsce. Delegacji towarzyszyli m.in. Konstancja Piątkowska z MEN, prof. dr hab. Grażyna Prawelska-Skrzypek oraz przedstawiciele Zarządu Fundacji MIS: prezes Jacek Kwiatkowski, Aldona Okraszewska i Marcin Papuga.
Spotkanie rozpoczęło się w Urzędzie Gminy, gdzie Wójt Zbigniew Moskal zaprezentował system edukacji w gminie wiejskiej, model współpracy lokalnych instytucji oraz przesłanki utworzenia LOWE. Następnie goście odwiedzili Pałac Kępińskich, wysłuchali krótkiej historii zabytku i skorzystali z okazji do rozmów kuluarowych.
Część merytoryczna odbyła się w Zespole Szkół w Szczurowej. Koordynatorka LOWE Szczurowa, Joanna Ozorka-Krawczyk, przedstawiła model pracy, warunki jego wdrożenia oraz osiągnięte efekty. Goście obejrzeli mini-wystawę prezentującą rezultaty zajęć i rozmawiali z uczestnikami.
W Gminnym Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu (GCKCiS) zaprezentowano rolę Centrum jako partnera LOWE oraz krótki występ przygotowany przez dorosłe uczestniczki warsztatów. Strony zadeklarowały chęć dalszej współpracy, obejmującej wymianę scenariuszy krótkich form zajęć oraz możliwość wizyty zwrotnej.
Wizyta potwierdziła, że model „szkoła jako przyjazna przestrzeń dla dorosłych” sprawdza się w warunkach gminy wiejskiej: ułatwia dostęp do nauki po pracy, wzmacnia relacje w społeczności i buduje zaufanie do instytucji publicznych.