7 lipca w naszej szkole wystartowała półkonia "Mały Inżynier" realizowana w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, Priorytet 6 Fundusze Europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działanie 6.10 Wsparcie kształcenia ogólnego, typ projektu A. Edukacja włączająca w szkołach i placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Już od pierwszego dnia (poniedziałek) dzieci z ogromnym zaangażowaniem rozpoczęły swoją przygodę z nauką, techniką i eksperymentami. Uczestnicy od razu wciągnęli się w świat nauki przez zabawę – budowali, testowali i zadawali mnóstwo trafnych pytań. Zapoznali się z CO2, a także z reakcjami, w których powstaje. Jednym z pierwszych eksperymentów, które wykonali były rybki rozdymki, erupcja wulkanu, malowanie na sodzie oczyszczonej. Uczyli się o elektrostatyce, poznali pojęcie elektronów, wykonywali doświadczenia z naelektryzowanym balonem.
We wtorek skupili się na zjawiskach świetlnych i zmyśle wzroku, obserwowali rozszczepienie światła przy pomocy latarki i płyty CD, wykonali kolorowe rzutniki, dysk benhama - a’la bączek, który wywołuje iluzję optyczną. Na koniec zbudowali zoetrop, czyli urządzenie niegdyś służące do wyświetlania ruchomych obrazów.
Środowe doświadczenia poświęcone były kolorowym i zjawiskowym reakcjom chemicznym. Z wykorzystaniem drożdży, płynu do naczyń i barwników stworzyli spektakularną reakcję chemiczną, która przypomina wybuch wulkanu! Dzięki reakcji kurkumy i proszku do prania z substancjami zasadowymi dzieci stworzyły magiczne obrazki, które zmieniają kolor! Była to świetna okazja, aby poznać właściwości naturalnych wskaźników chemicznych. Wszyscy przygotowali własną hodowlę kryształów oraz stworzyli dżdżownice z alginianu wapnia, ekipę fasolek, które niczym duszki unosiły się i opadały w tajemniczym roztworze.
W czwartek zajęcia miały wyjątkowego gościa – Wójta Gminy, Pana Zbigniewa Moskala, który odwiedził młodych inżynierów, z zainteresowaniem obserwował ich pracę, a nawet sam wziął udział w doświadczeniach. Uczestnicy zgłębiali fascynujące zagadnienia fizyczne, a głównym bohaterem zajęć było prawo Bernoulliego. Dzieci, jak zawsze pełne zapału, miały okazję nie tylko dowiedzieć się, jak działa siła nośna i przepływ powietrza, ale również wykonać własne doświadczenia. Najwięcej emocji wzbudziła karuzela z balonów, która dzięki strumieniowi powietrza z suszarki zaczynała się obracać oraz samoloty z pianki. Eksperymenty były nie tylko edukacyjne, ale też bardzo widowiskowe.
Podczas ostatnich zajęć półkolonii „Mały Inżynier”, dzieci eksperymentowały z chemiczną zabawą, która świeci! Tym razem stworzyli slime’a (glutka) z wykorzystaniem kleju PVA, boraksu i barwników UV, które reagują na światło ultrafioletowe, bransoletki z koralików oraz własny projektor wybranego gwiazdozbioru. To połączenie nauki z kreatywną zabawą nie tylko rozwijało wyobraźnię, ale także pokazało, że chemia może być naprawdę efektowna i ciekawa.
Półkolonia „Mały Inżynier” była niezwykle udana. Dzieci z zaangażowaniem uczestniczyły w zajęciach i z entuzjazmem odkrywały tajemnice nauki. Program dostarczył im zarówno wiedzy, jak i mnóstwo radości. Codziennie wykonywały inne eksperymenty, program był bogaty i angażujący. Każde doświadczenie było odpowiednio zabezpieczone, organizatorzy dbali o higienę i zasady BHP. Dzieci nie tylko świetnie się bawiły, ale również dowiedziały się sporo o chemii i fizyce. Podczas letniej półkolonii zamieniły się w prawdziwych młodych naukowców! W bezpieczny i kreatywny sposób wszyscy uczestnicy przeprowadzali kolorowe i zaskakujące eksperymenty. Zajęcia były pełne radości, śmiechu i nauki poprzez działanie. Eksperymenty pokazały, że fizyka i chemia nie muszą być trudne – wystarczy odrobina ciekawości i wspólna zabawa!